Eerste week lesgeven - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Ilse Brinke - WaarBenJij.nu Eerste week lesgeven - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Ilse Brinke - WaarBenJij.nu

Eerste week lesgeven

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

20 Januari 2014 | Indonesië, Gianyar

Lieve allemaal,

Het gaat hier heel erg goed! Ik vind het ontzettend leuk om al jullie reacties, berichtjes en appjes te lezen. Super leuk ook de foto’s op zondagochtend vanuit ’t Zumpke die ik toegestuurd krijg! Terima kasih! :) Ik geniet volop van alle dingen die ik zie, doe en meemaak. Het eten is ook super lekker hier in het huis (meestal dan, de vis wordt hier met huid en haar gefrituurd, niet mijn ding). De noodles zijn zo lekker en een paar keer per week krijgen we tempé. Dat is gemaakt van soya bonen, het is echt hemels! Ik ga sowieso nog vragen hoe ze dat maken en dan ga ik meekijken, hopelijk kan ik het dan een keer thuis maken.

Afgelopen week de eerste week lesgeven gehad. Ik moest er even aan wennen, maar het is heel leuk. Ik geef samen met Sandrine les in de ochtend, van 09:00 tot 11:00 uur. Het is een klas van 35 kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 7 jaar, allemaal gepropt in een klein klaslokaal. De kinderen zijn super schattig en heel leergierig. Je merkt wel heel erg niveau verschil tussen de kinderen. De één kan al best goed Engels lezen, schrijven en praten, de ander kan nauwelijks schrijven in Bahasa. Dus hier en daar wat extra aandacht aan de kinderen besteden.
Ik vind het wel vermoeiend om les te geven, 35 blije, gillende en stuiterende kinderen onder controle houden is een opgave. Maar gelukkig is er de lerares die even een keel op zet om de kinderen stil te krijgen, en er is elke dag een coördinator van onze organisatie aanwezig ter ondersteuning. Voornamelijk om te vertalen en dingen uit te leggen aan de kinderen en lerares. Dat is wel heel fijn, want de taalbarrière vind ik het moeilijkst. Zij kunnen mij niet verstaan, ik kan hen niet verstaan.
Direct na de les of ’s middags gaan we de les voor de volgende dag voorbereiden. In onze vrije tijd veel bij the mansion geweest, lekker aan het zwembad gelegen want het was de hele week super mooi weer. Of naar de markt en shoppen.

Het weekend hebben we in Kuta en Sanur doorgebracht. Vrijdagavond in Kuta wezen stappen met 12 mensen uit diverse vrijwilligershuizen hier, super gezellig! Zaterdagochtend richting Sanur, beachtime! Daar hebben we ook Ellie weer ontmoet. Zij was er ook bij in de introductieweek, maar ging daarna naar het turtle project in Nusa Penida. Dus gezellig 2 dagen met elkaar in Sanur doorgebracht.

Deze week zijn Sandrine en ik aan de adventureweek begonnen. De meeste van jullie zullen wel weten dat ik deze week extra bij had geboekt, de laatste week voordat Alex hier komt. Vorige week is ons gevraagd of het oké was om de week te verschuiven naar deze week. Prima! Dus vandaag zijn we begonnen met een cycling tour. Was echt super mooi en ook heel leuk om even weer iets actiefs te doen. Ik word hier wel lui namelijk hihi… Onderweg een aantal keer gestopt bij rijstvelden, een hele grote mooie boom met super veel lianen, een plek waar heel veel en heeeele grote spinnen lopen! Geen giftige, no worries ;) Foto’s zal ik op facebook plaatsen. Oja en we zijn ook bij een luwak coffee plantage geweest. De luwak is een katachtig beest, die krijgt bonen te eten, deze bonen poept hij uit en hier wordt koffie van gemaakt. Het is echt een delicatesse hier op Bali. In het restaurantje kregen we heel veel verschillende koffie en thee voorgeschoteld om te proeven, daarna ook nog een kopje Luwak koffie besteld samen met Sandrine. Ik heb alles geproefd, wat ik best goed vond van mezelf aangezien ik geen koffie lust. En de luwak koffie was super sterk en bitter, jak! Maar ik kan zeggen dat ik het heb geproefd. De foto’s zal ik vandaag of morgen op facebook zetten.

Even wat feitjes over Bali:
- Als je op de markt iets koopt en ze slaan met het geld op hun spullen, dan heb je teveel betaald. Het is een soort ‘afkloppen’ wat geluk moet brengen voor de volgende klant. Dat gebeurt me nog regelmatig, maar alsnog kost het allemaal maar een paar euro.
- De benen worden hier gezien als ‘evil’, je mag dus ook niets aanwijzen of toeschuiven met je benen, dat wordt als onbeleefd ervaren. Dat is ook de reden waarom men een sarong draagt in de tempel, om de tempel te beschermen tegen het kwaad.
- De linkerkant van je lichaam wordt gezien als onrein. Het is dus erg onbeleefd om iets met je linkerhand te geven, aan te pakken of aan te wijzen. Ik probeer er op te letten om alles met m’n rechterhand te doen, maar dat is nog best lastig als je er echt op gaat letten. Het gaat dus nog weleens verkeerd bij mij.
- Als je als ‘toerist’ over straat loopt langs boetiekjes en particuliere taxi mensen gaat het als volgt: ‘Yes, ladie? Come loek insaaide? Yes, yes? Please? Joe want dress? Cheap cheap! Good praais for joe! Yes? Come! Look!’ Vervolgens taxi chauffeur: ‘Taxi? Joe need transport?’ ‘No thank you!’ ‘Maybe tomorrow?’ ‘Maybe!’ ‘To the moon maybe?’ ‘Yes, I would love to go to the moon!’ Soms vind ik het grappig en leuk, maar soms word ik er horendol van haha!
- Als je dan besloten hebt om iets te kopen, begint het onderhandelen van de prijs. Ze beginnen vaak erg hoog, rond 100.000 of 150.000 Rupiah. Mijn eerste reactie is altijd: Noooo! Too much! ‘Okay, joe give me good praais?’ ’30.000’ Vaak beginnen ze heel hard te lachen en zeggen ze dat ze dan ‘bankroet’ gaan. Meestal betaal ik uiteindelijk tussen de 30.000 en 50.000 voor een hempje, broek etc. Dat komt overeen met 1,5 tot 3 euro ongeveer. En vaak kloppen ze het geld dan alsnog af op de rest van hun spullen.
- Het is hier heel normaal om bij elke bocht, bij elke inhaal-poging en bij elke andere manoeuvre te toeteren. De eerste 2 à 3 weken dat ik op Bali was, keek ik elke keer om als er getoeterd werd. In Enter wordt er namelijk getoeterd als je een bekende ziet. Dus bij elke toeter keek ik om, in gedachte dat het een bekende is. Maar na 2 weken realiseerde ik me dat de kans erg klein is om hier een bekende tegen te komen, dus nu kijk ik niet meer om. En ik toeter nu gewoon gezellig mee.

Voor nu weet ik even niks meer, maar dat zal vast wel in de volgende reisverslagen komen.
Morgen gaan we naar het turtle island en Nusa Dua Beach, een relax dagje. Woensdag raften, heeel veel zin in! Donderdag de Mount Batur beklimmen, een vulkaan. We vertrekken dan om 03:00 om de zonsopgang bovenaan te bekijken, ook super veel zin in! En vrijdag tijd voor massage.

Nou bedankt voor het lezen en tot het volgende verslag!

Liefs xxxx

  • 20 Januari 2014 - 15:28

    Frits En Jo:

    Ilse wat een mooi verslag heb je weer gemaakt. Geniet ervan wij kijken er elke week naar uit naar jouw verhaal groetjes xxx.

  • 20 Januari 2014 - 20:23

    Paps:

    Tjonge tjonge dearne..wst een mooi verhaal heb je er weer van gemaakt..je maakt echt mooie dingen mee daar op bali..super!!!! Geniet er nog maar mooi van..xx paps

  • 20 Januari 2014 - 23:25

    Jan En Hermien:

    Daar is veel te doen, prachtig. We zullen dit verslag ook weer met oma delen! Zij heeft de vorige met heel veel plezier gelezen, groetjes van oma en uit hellendoorn.

  • 21 Januari 2014 - 08:37

    Dees:

    Super gaaf om te lezen! Volgens mij is het meer leuke dingen doen dan werken ;) knap dat je ook alle namen van alle plaatsen enzo kunt onthouden zeg! Veel plezier nog!! :) xx

  • 21 Januari 2014 - 08:47

    Dyonne :

    Heeee ils!

    Gaaf en allemaal zo herkenbaar :)!
    Vooral dat getoeter haha en de taxi verhalen haha

    Xx Dyonne

  • 21 Januari 2014 - 18:34

    De Poortmannetjes:

    super gaaf om je verslag te lezen, je zou er zo nar toe willen. veel plezier daar! groetjes van ons allemaal.

  • 22 Januari 2014 - 18:34

    Lizy Van Vooren:

    Heel fijn je verhaal te lezen , je blijft me verbazen. Je had op de mms al iets met schrijven als ik me dat goed herinner, salu-kus

  • 22 Januari 2014 - 18:52

    Ilse:

    Hoi Lizy,

    Je naam komt me niet bekend voor en de mms zegt me ook niet zoveel. Heb je wel de goede Ilse voor je? ;) Groetjes

  • 10 Februari 2014 - 20:59

    Herma Baan:

    hoi ilse wat maak jij veel leuks mee zeg wat gaaf het lijkt mij daar ook heeeel erg leuk geniet er van want zoiets maak je maar een keer in je leven mee leuke reisverslagen schrijf je ook groetjes herma baan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Gianyar

Vrijwilligerswerk Bali

Engelse les geven op een basisschool

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2014

Einde project

11 Februari 2014

Over de helft

26 Januari 2014

Adventure week

20 Januari 2014

Eerste week lesgeven

12 Januari 2014

Introductieweek
Ilse

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 7615

Voorgaande reizen:

29 December 2013 - 21 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Bali

14 Januari 2006 - 14 Maart 2010

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: