Introductieweek - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Ilse Brinke - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Ilse Brinke - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Blijf op de hoogte en volg Ilse

12 Januari 2014 | Indonesië, Gianyar

Hoi allemaal!

Het is inmiddels zondag en ik zit alweer een week hier in het huis, deze week is super snel voorbij gegaan! Ik ben helemaal gewend en ingeburgerd hier in het huis. :)

Maandagochtend zijn we begonnen met een tour van 3 uur lopen over de markt van Ubud, langs een tempel en we zijn naar the monkey forrest geweest. Het was erg leuk, the monkey forrest vond ik heel fascinerend. Er werd gewaarschuwd dat je al je spullen moest opbergen in de tas, omdat de apen ze anders zo van je afnemen. Ik heb hier dus geen foto’s van want ik durfde mijn telefoon of fotocamera niet uit mijn tas te halen om foto’s te maken haha! ’s Middags hadden we nog een introductie over het project en moesten we wat papieren tekenen met regels en gedragingen over het verblijf hier in het huis en op school tijdens het lesgeven. ’s Avonds zijn we naar een traditionele dansshow gegaan. Ik vond het niet echt een dansshow, het was meer een soort theater. Er werden diverse scènes nagespeeld met grote maskers en bijbehorende kleren. Op het laatst was er de vuurdans. Oude kokosnoot schalen werden in brand gestoken en op een gegeven ging iemand er doorheen rennen en het uit elkaar trappen. Dat was wel ff schrikken! Dit gebeurde nog zo’n 5 keer totdat bijna alles gedoofd was. Het was wel heel mooi om te zien.

Dinsdagochtend hadden we onze eerste Bahasa language class. Best een moeilijke taal, maar ik spreek nu een klein woordje Bahasa. ’s Middags hebben we weer een tour gemaakt langs rijstvelden en door heuvels en het was echt super mooi. Alles is zo groen en groot en je kan het je bijna niet voorstellen. We hadden geluk dat het die middag droog bleef.

Woensdagochtend wederom language class. We hebben nu veel basis dingen op papier staan wat we kunnen gebruiken ter ondersteuning van onze lessen.
’s Middags kregen we kookles, ik was hier erg benieuwd naar! We gingen eten maken voor het welcome/goodbye dinner wat elke woensdagavond is voor de vrijwilligers. We gingen kipsate, soto ayam (Indonesische kippensoep) en loempia’s maken. Op 3 plekken werd een zeil neer gelegd en de groente, snijplankjes en messen klaar gelegd en we konden beginnen. Op de grond zittend groente snijden is nog niet echt een succes voor mij haha. Ik kon m’n voeten en benen niet kwijt en ik kon niet fatsoenlijk de groenten snijden, ik heb liever een aanrecht ;) Maar het was wel heel leuk om te zien hoe het uiteindelijk gemaakt werd en we hebben zelf de loempia’s gerold. ’s Avonds lekker gegeten en daarna met de meiden uit het huis en nog een paar mensen uit een ander huis lekker in een bar wat gedronken.

Donderdagochtend hebben we batik painting gedaan. Dat is een speciaal soort manier van verven op een katoenen doek. Er waren diverse patronen wat je over kon trekken, daarna gingen 2 vrouwen die lijnen overschilderen met een soort gouden kaarsvet. Dit kaarsvet houdt de verf tegen zodat het niet uitloopt. Daarna werd het doek gespannen tussen 2 houten staanders en kon je beginnen. De verf is een dunne vloeistof en met een soort van tampon aan een stokje (sorry, kan het niet anders omschrijven haha!) ga je op het doek schilderen. Erg leuk! We krijgen de schildering ook mee :) ’s Middags hebben we een bloemoffering gemaakt. Overal waar je om je heen kijkt liggen bloemoffers, hiermee eren ze de goden. Minstens 1x per dag wordt er een bloemoffer gelegd, elke kleur bloem staat voor één God. Ik vind het heel bijzonder om te zien hoe ze hier vol overgave met het geloof bezig zijn. Dat is heel belangrijk voor de mensen. Het is ook heel onbeleefd om op of over een bloemoffer te lopen, dus ik let goed op waar ik loop. ’s Avonds zijn we weer naar een bar toe gegaan en gezellig wat gedronken met een aantal mensen.

Vrijdagochtend zijn we naar een tempel geweest, the holy water temple. Na het bezoeken van de tempel moest je je reinigen in het heilige water. Er waren 3 baden en in elk bad een x aantal fonteinen waar water uit kwam. Voor deze fonteinen moest je eerst bidden en dan met je hoofd eronder en je hoofd reinigen. Elke fontein had een betekenis, zo had je er één voor de liefde, maar ook één voor crematie en de dood. Deze moesten we overslaan, want er was een crematie gaande in de plaats.
Rond half 2 waren we terug en daarna hadden we weekend.

Het is nu 14:30 en we zijn net een uurtje terug van ons weekendje in Lovina. We zijn met 8 meiden/dames naar Lovina geweest, dit ligt in het noorden van Bali en staat bekend om het dolfijnen spotten. We zaten in een erg goedkoop hostel. Vanmorgen om 6 uur zijn we de boot op gegaan richting de dolfijnen. We waren niet de enige, er gingen wel bijna 100 bootjes de zee op denk ik. En het is niet eens hoogseizoen… Ik vond het heel gaaf om de dolfijnen te zien, maar ik had het al snel gehad. Het was best zielig voor die beestjes, zodra er dolfijnen gespot werden, gingen de bootjes als een kliek daar naartoe varen. Ze werden echt ingesloten. Desondanks wel een mooie ervaring. Na 3 kwartier ongeveer zijn we terug gevaren en redelijk dicht bij de kust konden we snorkelen. Het was super helder water en het was zoooo mooi onder water. De kapitein had wat brood bij zich dus de visjes kwamen allemaal tegelijk. Zoveel kleuren, soorten en maten! Echt wow! En het koraal was ook zo ontzettend mooi. Rond 9 uur weer aan land en tegen 11 uur terug gereden. Een erg leuk weekend gehad!

Morgenvroeg dan eindelijk beginnen met lesgeven. Ik heb er heel veel zin in, ook al weet ik nog niet goed hoe ik de school en klas me moet voorstellen. Ik geef samen met Sandrine les, ’s ochtends van 09:00-11:00, ’s middags de lessen voorbereiden voor de volgende dag en de rest van de dag vrij. Niet heel zwaar werk dus ;)

O en ik moet ook even zeggen dat de mensen hier van de Green Lion (dat is de naam van de organisatie waar we zitten) allemaal super lief en behulpzaam zijn! Ze willen dat je je goed voelt en als dat niet zo is moet je dat aangeven en gaan ze kijken wat ze voor je kunnen doen. Ze vragen vaak hoe het gaat en of we ons goed voelen. Echt super! :)

Tot snel weer lieve mensen!! Ik vind het trouwens erg leuk om al jullie reacties te lezen!

Liefs xxxxxx

  • 12 Januari 2014 - 10:06

    Sonja Koster:

    Ilse, wat fijn om te lezen dat het goed gaat aan de andere kant van de wereld! En wat maak je veel bijzondere dingen mee. Volgens mij hoef je je geen moment te vervelen haha. Succes met lesgeven en veel plezier verder. Hier gaat alles goed.

    Groeten van ons allemaal en een dikke kus

  • 12 Januari 2014 - 10:37

    Jo:

    HAlo Ilse wat maak je daar mooie dingen mee. Wij zouden bijna jaloers op je worden. Maar geniet ervan.Groetjes Frits enJoxxx

  • 12 Januari 2014 - 11:27

    Desiree:

    Hee Ilse! Wat leuk om allemaal te lezen en wat maak je onwijs leuke dingen mee daar. Ervaringen die niemand meer van je af kan pakken! Succes morgen op de school, werk vooral niet te hard ;)
    Kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Xxxx

  • 12 Januari 2014 - 11:51

    Lisanne:

    De verhalen klinken goed!! Strax wil je niet meer terug naar het saaie Nederland ;-)
    Geniet er van en succes met lesgeven morgen!! Liefs uit Enter

  • 12 Januari 2014 - 15:50

    Papsg:

    Hoi dearne van mie..wat hej der wier een mooi verhaal op eu zat..ik zin blie dat t oe goot geet...en daj mooie dinge met maakt...gewoon super...groetn oet eantet

  • 12 Januari 2014 - 16:02

    Moeders:

    Wat geweldig wat je allemaal mee maakt.Succes met lesgeven juf Ilse. Gr xx

  • 12 Januari 2014 - 17:18

    Denise:

    Wat een mooie dingen maak je daar mee..
    Heel veel plezier en succes met het lesgeven

    Xxxx

  • 13 Januari 2014 - 10:54

    Marian:

    woooow ilse wat mooi om te lezen wat je daar allemaal al meemaakt...heerlijk meid geniet van je tijd daar...heel leerzaam en prachtige indrukken nog een hele fijne en goede tijd daar gewenst..<3

  • 22 Januari 2014 - 13:55

    Laura Wolters:

    Hallo Ilse,

    Wat leuk om je reisverslagen te lezen, volgens mij ga je een supertijd hebben daar.
    Geniet ervan en veel succes met lesgeven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Gianyar

Vrijwilligerswerk Bali

Engelse les geven op een basisschool

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2014

Einde project

11 Februari 2014

Over de helft

26 Januari 2014

Adventure week

20 Januari 2014

Eerste week lesgeven

12 Januari 2014

Introductieweek
Ilse

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 7614

Voorgaande reizen:

29 December 2013 - 21 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Bali

14 Januari 2006 - 14 Maart 2010

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: